Władze odpowiadają na wniosek o odtworzenie bocznicy kolejowej w Gubinie

 

Fot. Kolor niebieski- zlikwidowany odcinek torów

W ostatnim czasie mieszkańcy Gubina oraz lokalni działacze społeczni podjęli inicjatywę mającą na celu przywrócenie ruchu pasażerskiego na nieczynnej obecnie bocznicy kolejowej prowadzącej do dawnych zakładów obuwniczych w mieście. Pomysł ten spotkał się z dużym zainteresowaniem społeczności lokalnej, która widzi w nim szansę na poprawę dostępności komunikacyjnej oraz ożywienie ekonomiczne regionu. W odpowiedzi na zgłoszone postulaty, redakcja "Wieczorna" sp. z o.o. zwróciła się z zapytaniem do odpowiednich instytucji zarządzających infrastrukturą kolejową w Polsce.

Odpowiedź władz regionalnych

Z upoważnienia Marszałka Województwa, Zastępca Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji, Arkadiusz Mieczyński, w piśmie z dnia 23 czerwca 2023 roku, podtrzymał wcześniej wyrażone stanowisko dotyczące tej sprawy. Wskazał na wcześniejszą korespondencję, w której przedstawiono analizę możliwości odtworzenia bocznicy i podkreślił, że rozpatrywane są różne aspekty tej kwestii w kontekście obowiązujących przepisów i możliwości finansowych.

Stanowisko Departamentu Kolejnictwa

Z kolei Tomasz Rurka, Zastępca Dyrektora Departamentu Kolejnictwa, w swoim piśmie z 22 lutego 2024 roku, dostarczył szczegółowe informacje na temat definicji bocznicy kolejowej i warunków prawnych dotyczących przywrócenia ruchu pasażerskiego. Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, bocznica kolejowa służy przede wszystkim do wykonywania czynności ładunkowych i utrzymaniowych, a wymiana pasażerów odbywa się na stacjach i przystankach osobowych wyposażonych w perony. W związku z tym, przywrócenie bocznicy w Gubinie wyłącznie w celu obsługi pasażerów nie jest możliwe w świetle obecnych przepisów.

Jednakże, Tomasz Rurka zwrócił uwagę na możliwość pozyskania środków z funduszy Unii Europejskiej na projekty związane z budową lub przebudową bocznic kolejowych, zwłaszcza o charakterze terminalowym. Wskazał na Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) oraz Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jako potencjalne źródła finansowania takich inwestycji. Redakcja przekazała to pismo dnia 13 marca do Rady Miasta Gubina.

Podsumowanie

Choć odpowiedzi władz nie otwierają bezpośredniej drogi do realizacji wniosku mieszkańców Gubina dotyczącego przywrócenia ruchu pasażerskiego na bocznicy kolejowej, to jednak wskazują na istnienie możliwości finansowania innych typów projektów kolejowych. Lokalne władze oraz społeczność mogą teraz szukać alternatywnych rozwiązań, które pozwolą na rozwój infrastruktury kolejowej w regionie, z korzyścią dla jego mieszkańców i gospodarki.

opr. SzI/ A.Fularz

Komentarze

Popularne posty